Pages

Laman Web Rasmi KSCC - http://kuscyc.com

Thursday, February 18, 2010

Kebaikan Kayuh Basikal

Banyak kelebihan kayuh basikal pada pandangan aku la. Berikut adalah yang aku senaraikan:

1. Dapat ramai kawan. Tak payah nak xplen. Aku yang pendiam dan pemalu nie pun dapat ramai kawan, ada dari meru, shah alam, sg besi, kapar, dll. Kalau yang mulut kecoh tu apatah lagi hahahaha

2. Dapat membuat jaringan kawan perniagaan dan urusan pekerjaan. Sapa nak business MLM pun bleh...

3. Dapat menenangkan fikiran. Bila tengok pemandangan yang indah. Pehhhh bestnya.

4. Ubat Selsema - Aku ni ada resdung. Kalau aku selsema maka ubat yang paling mujarab bagi aku ialah dengan kayuh basikal. Tapi kena ingat yang bagi sembuh Allah. Allah bleh bagi sembuh dengan kayuh, dengan ubat atau dengan apa cara yang Dia kehendaki.

5. Ubat kuat tenaga batin - rasa-rasanya macam bertambah kuat lak tenaga bila dah kayuh basikal nie. Mungkin sebab masa naik basikal tempat tersebut dan kawasan sekitarnya kena massage kot..

6. Dapat tau banyak jalan. Bila dah kayuh nie, macam-macam jalan dah aku rempuh sesama kengakawan. Habis satu Kuala Selangor aku redah. Yang paling dahsyat ialah kayuh dari kolam udang ke Taman Alam. Bukan setakat kuala selangor je aku redah...ke Bukit Kapar, Bukit Ramli, RRI, Frim. Macam-macam lagi lah.

7. Badan jadi sihat dan kuat dengan bersenam dan beriadah. Aku nie malas berjoging. Kayuh basikal je lah yang dapat aku buat.

8. Dapat tingkatkan motivasi. Bila tengok bukit tinggi. Dalam hati kena kata "aku boleh kayuh sampai atas tanpa nolak !!! " . Kalau lemah motivasi maka terpaksalah tolak. Tapi kalau tengok bukit tu memang sepatutnya kena tolak... tolak je laaa hahahaha apa tunggu lagi. And satu lagi bila tengok jarak kayuhan... pehhh contoh paling senang kayuh di Seri Iskandar, 55 km mtb offroad!! ... kalau motivasi tak kuat alamat naik lori pengelola la jawabnya.

9. Dapat belajar tip-tip kesihatan. Contoh cara penafasan bila kayuh. Aku di ajar tarik dalam dalam dan bila lepas nafas kena perlahan-lahan atau sikit-sikit. Oksigen akan terus ada dalam badan. Kalau lepas terus, oksigen akan hilang. (betul ke haa... korang yang pandai bab penafasan ni tolong bagi komen kat ruang komen ya). Juga makanan dan minuman untuk excersice contoh makan PISANG!!! macam tak caya je makan pisang bagi power lain la makan Power Bar...power gel, susu protein (bagi bina otot) dan lain-lain.

10. Banyak lagi da.... korang baca je lah article kat bawah...tak faham bahasa inggeris copy and paste dalam google translate k.

DAN AKHIR SEKALI BAGI LA KOMEN KAT RUANG COMMENT K... Setiap kali masuk website ni jangan lupa isi ruang comment k. Tapi minta tolong jangan buat ayat yang bukan-bukan dah la k.

Kebaikan kayuh basikal

1. Answer.com
2. Ezine Articles
3. Health Benefits of Cycling
4. Benefit of Cycling
5. Cycling and Health
6. Why Ride a Bicycle?


Bab makanan dan minuman untuk pengayuh basikal

(1) Basic Nutrition for Better Bike Riding
(2) Best Foods to Eat befor / after ride
(3) Cyling Food and Drink


3 comments:

  1. kayuh basikal mmg BESH.....sy bru bli bike merida...xsgka kayuh basikal mmg seronok...100x lg seronok dari berjogging dan main bola... :)

    ReplyDelete
  2. kite pun tiap2 petang kayuh basikal gan anak2 dpt merapat kn lg kemesraan...

    ReplyDelete