Pages

Laman Web Rasmi KSCC - http://kuscyc.com

Tuesday, January 5, 2010

Kayuhan di Frim. Petunjuk kepada orang baru.

2 Januari 2010 Aku dan Aboy berkayuh di Frim, Sg Buloh. Cadang nak ikut Pujmac kayuh di Setia Alam. Tapi 50 km offroad ma... mana mampu. Nak ikut Speed Ontell kayuh di Setia Alam. Janji 7:30 pagi di Setia Alam, tapi kami bertolak dari KS dah jam 7:30 pagi... mana sempat ma. So kami pun pi ke Frim. Malam tu dah godak internet search Peta Frim, Kayuh basikal di Frim, Frim Trek, Trail in Frim dll tapi tak dapat yang menyedapkan hati.. Tapi kami kayuh juga...Hantam sajalah labu...




Inilah tempat parking kereta. Depan hospital Sg. Buloh. Hospital Kusta

Nampak pintu tu kan.. itu tandas tempat buang air... dan yang kanan nie tempat exit daripada hospital kusta tu..

Kayuh melalui nursery2 yang mempunyai bunga-bunga yang cantik


(Gambar kiri) Jumpa simpang belok kiri
(Gambar kanan) Jumpa simpang belok kiri


(Gambar kiri) jumpa simpang belok kiri
(Gambar kanan) ikut tepi ni.. dan mula mendaki...mendaki...mendaki

Bayar tol RM3.oo seorang sebelum masuk. Pastikan dapat resit setelah membayar tol.

Yang baju merah nie Mr. Khoo dari seksyen 27 Shah Alam. Beliau datang seorang diri untuk kayuh di Frim. Jadi petunjuk jalan kepada kami dan pembayar tol RM3.00. Terima kasih Mr. Khoo. Lepas mendaki rehat kejap, kemudian belok kanan mendaki semula, orang kata Bukit Streoid. Tapi tak da signage pun. Kalau tak belok kanan dan jalan terus kemudian kiri, kita akan sampai ke Frim. Kami mendaki ke Bukit Steroid la.. apa lagi..


(gambar kiri) kami belok kiri. Kalau belok kanan tu maknanya mendaki ke Helli pad. Setengah orang panggil Salem Hill. Aboy kata tak larat nak daki hihihii. Maka kami belok kiri dan turun bukit la. ( Kalau daki kita akan sampai ke puncak dengan permandangan yang cantik. Lepas tu patah balik)

(gambar kanan) Turun bukit. Jumpa simpang ni dan kami belok kiri.


jumpa simpang sebelum mendaki bukit streoid tadi. Kami terus belok kanan. Kalau tuju kat orang tu maknanya balik ke Sg. Buloh semula.


Melihat keindahan alam.

Jumpa simpang kami pilih belok kanan. Sebenarnya kedua-dua bleh... kalau kiri pun akan sampai tempat yang sama iaitu Frim.

Setelah turun jumpa simpang pejalan kaki.. kami terus melalui jalan tar tu kemudian belok kanan.. masuk single trail.

Gambar kiri - keluar daripada single trail dan jumpa sungai (gambar kanan)

Sampai ke Frim.... depan yang berbasikal tu ada simpang 4. Kat sebelah kiri ada kafetaria... kedai mamak...kalau terus jumpa masjid... Kalau terus akan ikut rover hingga ke air terjun. Kami belok kanan. Tak makan da...


selepas melalui kaunter penerangan (information center di sebelah kiri - jangan tanya trek basikal di sini sebab dorang pun tak tahu!!! ) kami belok kiri ikut rumput lalu jalan short cut.. jumpalah jalan ni..(gambar kiri)... dan terus ke trail basikal (gambar kanan)


Terus je sampai ke penghujung. Kemudian melalui jalan single trail yang mencabar...Dream Trail

Kalau tak berhati-hati dan yang berdarah sedap... ada pacat yang suka...(gambar kanan)

Rehat sebentar di titi....Trail yang cantik. Terima kasih kepada yang membuat trail ini.

Keluar je trail belok kanan.. jumpa air terjun.. (sepertimana ikut rover. Kalau tak mau ikut dream trail maka ikut rover mudah) Kepada yang berminat mandi jangan lupa bawa tuala .. kalau tak bawa...basikal je lah yang mandi yeee... tak pun mandi tanpa lap dengan tuala hahahah

Turun bukit dan belok kanan. Terus menuju ke Hospital Kusta. Clue nya ialah masuk jalan sebelah Kem Perah (kalau turun dari bukit belok kanan sebelum Kem Perah, kalau dari bawah belok kiri selepas Kem Perah itu kalau terlajak ke Frim (tempat tadi la)

Muka orang ceria nak balik... yahooo....




Map and Guide

Sebelum balik kami jumpa abang Zam and the elit gang dari Bukit Beruntung. Mulanya beliau ceria sebelum mendaki elli pad. Tapi balik tak bleh duduk, seat post truvative beliau telah patah ketika downhill balik.... local kotttt! hahahah pastikan yang ori... kawan dia kata "ko beli yang murah! beli la yang mahal! "

4 comments:

  1. Bertuah punya 2 org budak ni, ingatkan cakap main-main rupa-rupanya betul menjadi ke FRIM.

    ReplyDelete
  2. Best... memang best berkayuh di Frim. Redup.. pemandangan cantik... Jom kita kayuh lagi..

    ReplyDelete
  3. Bro. Thank you for the info...Baru ni saya pegi sana base on your write up.....nak add sikit..bila sampai hujung jalan ..jangan ambil kiri.(Evergreen Plantation)...ambil kanan dan terus panjat bukit....kalau ambil kiri..masuk dalam Evergreen Plantation tu banyak anjing-anjing garang tahap gaban.....ingat ambil kanan

    ReplyDelete
  4. ok bro... masa tulis ingat ingat lupa. terima kasih kerana komen nie.

    ReplyDelete