Laman Web Rasmi KSCC - http://kuscyc.com

Monday, May 3, 2010

Jasin Jamboree - Manis dan Pahit

Aku teruja lagi untuk menyertai jamboree. Kali ini adalah jamboree yang ke 2 yang diikuti, 2 Mei 2010, Ahad bertempat di Jasin, Melaka.


Terima kasih diucapkan kepada Ismanizam bin Ishak, Pengarah Syarikat Binary International Group Sdn Bhd yang telah menaja 2 cartoon air 100+ dan 1 cartoon air minuman. ... selamat duit aku beli air gatorade....Ma cih, semoga dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki..dapat taja kami lagi.

Aksi yang dilihat dalam perjalanan...accident teruk kereta tu.. nasib baik orangnya takda calar2!!! ... so ingatan kepada semua jgn lupa baca doa bila naik kenderaan...

Melaka yang bersejarah...

Disambut dengan kereta lembu yang indah... tapi kami tak naik la sebab kami naik basikal je...hihihih

Ambil goodies pada malam tu... 2 orang yang kat depan tu orang Labuan.. hebat..dari jauh datang.. inilah erti jamboree... kali ke-2 ini sangkaan ku meleset, rupanya jamboree tidak semestinya riuh rendah seperti di Seri Iskandar yang mana rider sibuk tayang basikal di atas keta (basikal mahal je la... basikal murah macam kami punya sorok kat rumah) dan makan-makan sambil membeli barang keperluan...

Tetapi di Jasin, ini tidak kelihatan la pulak macam tu... suasana macam biasa je..Inilah yang dikatakan lain Jamboree lain manisnya....

Geng Kuala Selangor yang Macho-macho... siap untuk bertempur...

SCT - Sepang Cycling Team, bukan Salak Cyling Team yea..

Kayuhbeb tidak ketinggalan.. seperti biasa berada di depan...

Anggaran 820 orang rider...ready to go...

Aku kayuh kuat-kuat... dapat barisan depan... tup-tup rider depan patah balik.. aduhai... apa dah jadi nie.. ada babi kejar ke.... rupanya salah jalan...

Nielah rider yang kat depan masa salah jalan tu... tu la pecut laju sangat... sampai tak perasan tak da signage pun belok kanan... (termasuklah aku... tapi aku kat belakang sikit..muhahaaa)

So semangat dah turun... dari barisan depan sekarang dah dok barisan belakang.... sedihnya.... baru nak buat rekod bawah 200 !!!

Maka sebahagian rider telah buat chicken loop.. alamak ada parit besar la pulak.. terpaksa la angkat basikal....

dah nun jauh ke belakang.. rasanya nombor 700 lebih...aku keseorangan ... tiada rider dari Kuala Selangor berdekatan.....nun jauh depa dah tinggalkan aku...

keluar dari single trail..

Seperti biasa terdapat rider tayar pancit.... aku tak tangkap gambar banyak sebab ada lebih 10 rider yang aku jumpa pancit...

haaa.. yang nie aku tangkap gambarnya sebab ini tak pernah aku jumpa.. crank tertanggal !!! rider ni menjerit "ALEN KEY.......ALEN KEY.........ALEN KEYYYY........" ramai rider lalu je....mungkin sebab takda alen key... aku singgah bagi bantuan alen key.. tapi tak dapat membantu.... maka akupun beransur pergi meninggalkannya.... sorry ye bro...

angkat bang...

hati-hati... kat bawah ada air.. basah lak kasut tu nanti...

...yang nie satu pengajaran kepada kita semua... BERHATI-HATI KETIKA MINUM AIR SAMBIL BAWA BASIKAL..... aku dah pernah jatuh sekali..tapi kali ini dia pulak yang jatuh !!!

akak nie aku jumpa di KM26... jauh tu baru dapat jumpa... power..

yang nie lagi power... abang Bob dari Muar...dulu berat 154 kg...dah join kayuh basikal berat sekarang 124 kg !!! turun 30kg tu... haa.... tengok brother nie.. memang orang gemuk tak da alasan tak nak kayuh.... selamat...

makan pisang tambah power...

antara yang seronok bila dapat daki bukit sambil kayuh adalah sorakan rider lain... riuh rendah orang sorak bila ada yang berjaya daki... kayuh..kayuh...kayuh....

ini yang dah tak larat daki..hihihi

senyum je bila potong orang yang sedang tolak basikal...

Akhirnya aku berjaya jumpa kawan dari Kuala Selangor...Abang Zul.. itupun dah dekat km30...
tak lama kemudian aku berjaya jumpa Zaidi.... gembira aku dapat jumpa geng..!!!!

........ relaks.........

Jamboree kali ini aku saksikan paling ramai rider yang kekejangan... masa kat Seri Iskandar tak nampak orang kekejangan..tapi kat Jasin.. rasa-rasanya lebih 40 orang rider telah mengalami kekejangan.... mungkin disebabkan tersentak sebab dah turun bukit tiba-tiba kena daki bukit..... bila turun daki bukit...bila turun daki bukit.....pehhhhhhhhhhh......tak sempat nak tukar gear...

Ada yang pakai minyak halia... ada yang sembur spray..dan macam-macam lagi..

......pemandangan indah.....

nampak tak...betapa sukarnya nak daki bukit tu...

antara yang susah di daki.. tolak ke puncak batu !!!

di bawah terik matahari pulak tu..

tak lepaskan peluang bergambar dengan motorcross rider (sebenarnya nak tangkap gambar dengan awek orang asli hahahahah )

"Sapa bilang gadis Orang Asli tak menawan... tak menarik hati... tiada memikat.... "

Akhirnya berjaya ke penamat pada jam 12:23 dengan kedudukan 269..... masa kat Seri Iskandar aku dapat nombor 359 ... so ada peningkatan la... next jamboree target below 200...

Group Muar

Semuanya angan-angan nak dapatkan basikal ini....tapi kami semua hampa...tak dapat satu pun hadiah..

Geng Kg Delek dengan awek...

Zaidi tiba pada jam 1:15 tengahari dikedudukan 436... tahniah..

Abang Zul tiba pada jam 1:18 dikedudukan454...tahniah... Sapa yang nak tangkap gambar nie.... ish ish ishhhhhhhh orang nak tangkap gambar rider...dia pulak yang lebih..hahahah kesian abang Zul nampak sebelah mata je...

Seperti biasa, Cikgu Sa'i dapat nombor 1 dikalangan kami... keseluruhan beliau dapat nombor 146...tahniah.... Ijas tak dapat tamatkan kayuhan sebab rantai terputus manaka Yap...temankannya....

Rider paling muda..umur 10 tahun...dimaklumkan beliau menangis-nangis masa kayuh... mungkin di Jasin Jamboree takda Chicken Loop kot ...

Rider paling akhir sampai pada jam 2:45 petang !!!! puas kami tunggu rider nie..sebab penganjur tunggu semua rider sampai baru buat cabutan bertuah... di Seri Iskandar tak tunggu semua... tepat jam 2:00 petang je...terus buat cabutan bertuah...

wajah-wajah yang tenang menunggu nombor bertuah dipanggil ....

........tapi hampa...kerana brother nie yang bertuah !!!! .....

....selamat tinggal jasin.. selamat tinggal tempat penginapan ku ini... RM160 sehari... 3 bilik 5 tilam... so pada malam tu aku terpaksa berkorban dengan tidur atas lantai berlapikkan tuala... (sebab kami ada 6 orang)

Selamat tinggal Melaka.... ada rezeki kami datang lagi....

Kepada penganjur... terima kasih kerana membuat jamboree yang hebat ini.....terima kasih kerana melayan kami dengan baik...terima kasih kerana panggil kami ke sini......thank you.....

lain-lain gambar di uploadkan di sini....
(baru sebahagian...yang lain nanti k)

dan gambar daripada Admin Jasin Jamboree

4 comments:

  1. memang best bro tp sayang tak dapat abiskan pasni gua target nak abiskan mcm bro bob 2 respect sama dia bro...........

    ReplyDelete
  2. Ok bro, no hal... yang penting ada keazaman... motivasi perlu tinggi, jangan perkecilkan diri sendiri... harus ingat kalau orang lain bleh buat takkan kita tak bleh buat....itu yang selalu aku amalkan....sebab itu kita harus teruskan perjuangan kayuh basikal untuk kesihatan dan kesukanan.... Selamat...

    ReplyDelete
  3. yg terakhir x penting la bro...yg penting nyer dpt beskal 2...hahaha

    ReplyDelete
  4. Kesian plak dengar tido atas lantai...len kali sewa kat http://jasinhomestay.blogspot.com/ tau...

    ReplyDelete